IRAHARA Mitsumi



神奈川県在住/1972 東京生まれ

漆とはイッタイナンデアルノカ。今の時代に漆はどんな役割を果たすのか。塗料、固着力、色、艶、防腐、防水、表現の多様性、神秘性、等魅力は多々ある。日本での歴史や他国での使われ方を見ても、生活の中に大きな役割をもって存在しているのは確かである。でもまだ何かある。縄文よりさらに掘り下げて原始の直感を手に入れ漆を使う事が出来たら、世の中の事も見えてくるような気がしている。
今回の作品名は『カサブタ』である。漆の木にとって、その掻き傷から出てくるうるしは血であり、瘡蓋と同じ役割をする。3.11以降の新聞には日本が負ったひどいキズが記されている。漆がこのキズを癒す『カサブタ』となってくれることを祈る。ヒトは自分の傷跡を見ると、その時のことを思い出し、反省する。私は、自分が座禅をする際に自らと向き合い省みる道具として、この作品を使用したいと思う。

Resides: Kanagawa/Born: 1972, Tokyo

What is urushi? What role does it play in modern times? Paint, adherence, color, gloss, preservation, waterproof, diversity of expressions, mystique; the allure of urushi is infinite. Its history in Japan and how it is used in other parts of the world show that it plays a major part in our lives. But there must be something else to it. If I could use urushi with a primitive instinct of long before the Jomon period (dating back to about 13,000 years), I believe something other than urushi would come to me.
I named my piece on exhibition a “scab.” For urushi trees, its sap that flows out of the wound of
its trunk is blood, and the urushi sap works the same way as a scab. After the earthquake and tsunami that struck Tohoku in March 2012, newspapers have been reporting the wounds that Japan had suffered. I hope urushi will be a scab that would hea l those wounds. Whenever people see their scar, they would recall and reflect o n what made the scar. I would like to use this piece to reflect on myself in meditation.





Untitled-9.jpg